Část IV. - Pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství, příspěvky na správu domu a pozemku, úhrady nákladů na služby

Diskuse

Čl. 7

Pravidla pro tvorbu rozpočtu společenství

a vypořádání výsledku hospodaření

  1. Rozpočet na kalendářní rok schvaluje shromáždění vlastníků nejpozději do konce měsíce […………] kalendářního roku, na který se rozpočet schvaluje. Návrh rozpočtu předkládá statutární orgán společenství.
  2. Rozpočet zahrnuje dvě části:
    1. hospodaření s dlouhodobou zálohou na opravy a technické zhodnocení společných částí domu s těmito údaji:

      -  zůstatek k 1. lednu,

      -  tvorba z pravidelných i mimořádných příspěvků členů společenství na správu domu a pozemku,

      -  čerpání na jmenovitě uvedené opravy, modernizace a rekonstrukce společných částí domu,

      -  zůstatek k 31.12.;

    2. náklady nehrazené z dlouhodobé zálohy podle písm. a), zejména:

      -  údržba, opravy, revize a prohlídky společných částí,

      -  pojištění domu a pozemku,

      -  odměny členů orgánů společenství včetně povinného pojistného na veřejnoprávní pojištění,

      -  odměna osoby zajišťující některé činnosti správy domu a pozemku a vedení účetnictví společenství,

      -  chod kanceláře společenství, včetně jejího vybavení a kancelářských potřeb,

      -  rozúčtování a vyúčtování nákladů na služby, včetně provedení odečtů z měřidel spotřeby vody a zařízení sloužících k rozúčtování nákladů na teplo a dalších energií,

      -  bankovní poplatky,

      -  členské příspěvky zájmovému sdružení společenství vlastníků jednotek a výnosy, zejména:

          -  příspěvky členů společenství na správu domu a pozemku vyjma části příspěvků určených do dlouhodobé zálohy podle písm. a),

          -  úroky z vkladů na bankovních účtech společenství a jiné finanční výnosy.

  3. Zisk společenství se převádí do fondu ze zisku, který se používá výhradně k úhradě nákladů na správu domu a pozemku nebo úhradě ztráty společenství.

 

Čl. 8

Příspěvky na správu domu a pozemku a úhrady nákladů na služby

  1. Pro účely financování nákladů na správu domu a pozemku platí členové příspěvky formou měsíčních záloh, a to
    1. stejnou částkou za jednotku - na náklady vlastní správní činnosti společenství
      (§ 1180 odst. 2 občanského zákoníku),
    2. ve výši odpovídající podílu podlahové plochy jednotky na celkové podlahové ploše všech jednotek v domě – na ostatní náklady; plocha společné části sloužící k výlučnému užívání jen některému vlastníků jednotky se započítá takto:

      - balkon […..30……] % plochy,

      - lodžie [……50……] % plochy,

      - terasa […...10……] % plochy,

      nedohodnou-li se všichni vlastníci na jiném podílu na úhradě nákladů na správu domu a pozemku.

  2. Za účelem financování oprav, modernizací a rekonstrukcí společných částí se z celkového příspěvku na správu domu a pozemku vytváří účetně oddělený dlouhodobý finanční zdroj – dlouhodobá záloha. Pravidla pro jeho tvorbu a použití schvaluje shromáždění vlastníků. Výši měsíčního příspěvku do dlouhodobé zálohy stanoví statutární orgán na základě plánu oprav, modernizací a rekonstrukcí.  O mimořádném příspěvku mimo pravidelné měsíční platby může rozhodnout shromáždění vlastníků, a to nejméně […………] většinou hlasů přítomných členů.
  3. Zálohový příspěvek na správu domu a pozemku, vyjma dlouhodobé zálohy, se s každým členem vyúčtuje nejpozději do 4 měsíců po skončení kalendářního roku a rozdíl z vyúčtování se vypořádá nejpozději do 4 měsíců od doručení vyúčtování, nerozhodne-li shromáždění vlastníků jinak. Dlouhodobá záloha se s každým členem vyúčtuje v minimálním členění na náklady na opravy a na výdaje na modernizace a rekonstrukce společných částí, a to do 4 měsíců po skončení kalendářního roku; nevyčerpaný zůstatek dlouhodobé zálohy se nevypořádává a převádí se do dalšího roku.
  4. Pokud není pro daný kalendářní rok společenstvím vlastníků rozhodnuto jinak, platí výše příspěvku na správu domu a pozemku platná v období předcházejícího kalendářního roku.
  5. Společenství vlastníků zajišťuje tyto služby: [dodávku tepla a teplé vody, dodávku vody a odvádění odpadních vod, provoz výtahu, osvětlení společných prostor
    v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz a čištění komínů a odvoz komunálního odpadu]
    a další služby, o jejichž poskytování rozhodne shromáždění vlastníků.
  6. Na náklady na služby jsou členové společenství povinni platit měsíčně zálohy splatné společně s příspěvkem na správu domu a pozemku vždy k […………]. dni příslušného kalendářního měsíce. Zálohy se stanovují na základě skutečných nákladů předcházejícího zúčtovacího období, kterým je kalendářní rok, s přihlédnutím k předpokládané výši nákladů pro daný kalendářní rok.
  7. Náklady na služby se na vlastníky jednotek rozúčtují takto:
    1. dodávka vody a odvádění odpadních vod v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech,
    2. provoz a čištění komínů podle počtu využívaných vyústění do komínů,
    3. umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu podle počtu kabelových zásuvek,
    4. provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, odvoz komunálního odpadu, popřípadě další služby sjednané mezi poskytovatelem služeb a příjemcem služeb, podle podlahových ploch jednotek stanovených podle čl. 8 odst. 1 písm. b),
    5. dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody podle právního předpisu, kterým se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii pro vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele, nedojde-li k ujednání všech vlastníků jednotek o jiném postupu,

    nerozhodne-li u nákladů uvedených v písm. a) až d) shromáždění vlastníků jinak.

  8. Vyúčtování záloh na služby je společenství vlastníků povinno provést nejpozději do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období. Vyúčtování se doručí členům společenství na oznámenou doručovací adresu a zároveň se uveřejní informace o provedeném vyúčtování na vývěsce v domě. Od doručení vyúčtování běží členům společenství lhůta 30 kalendářních dnů na uplatnění námitek ke způsobu a obsahu vyúčtování. Po uplynutí této reklamační lhůty již reklamovat vyúčtování nelze. Vyřízení uplatněných námitek musí být uskutečněno do 30 dnů od doručení námitky. Přeplatky a nedoplatky z vyúčtování jsou splatné nejpozději ve lhůtě 4 měsíců ode dne doručení vyúčtování členovi společenství.  
  9. Stanoví-li zvláštní zákon pro dluhy z titulu úhrad za služby poplatek z prodlení, je člen společenství, který dluží platbu příspěvku na správu domu a pozemku, povinen zaplatit úrok z prodlení ve výši odpovídající tomuto poplatku z prodlení.
  10. Statutární orgán je povinen po zjištění vzniku dluhu upozornit písemně člena společenství na dluh a vyzvat jej k úhradě. Nedojde-li k úhradě ani v průběhu měsíce následujícího po upozornění statutárním orgánem, je oprávněn statutární orgán podat žalobu na zaplacení dlužné částky proti členu společenství, když veškeré náklady spojené s vymáháním dluhu včetně nákladů na soudní poplatek a náklady právního zastoupení je povinen hradit dlužící člen společenství.

 

Pozn.:

- Text modrým písmem bude nahrazen konkrétními údaji. Text v hranatých závorkách je nepovinný/alternativní.

- Jako Titulek ve Vašem příspěvku v diskusi k Části IV. Stanov nezapomeňte uvést označení Článku a odstavce, kterého se Váš příspěvek týká. Děkujeme.

Nahoru

Zpět

Diskusní téma: Stanovy - Část IV

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek